Trebišov, 20. október 2023 – V Trebišove čakali desiatky rokov na podchod popod koľajnice. Dnes ho verejnosti sprístupnili. Postavili ho v rámci výstavby nového terminálu autobusovej a vlakovej dopravy.
Doteraz ľudia z okrajovej časti Trebišova chodievali cez koľajnice. Riskovali tak pokutu i zdravie. „Nič tu nebolo, tak sme chodili na čierno, cez koľaje, skrývali sme sa od policajtov,”priznala sa nám staršia Trebišovčanka. Keď ich chytili policajti, dávali im vraj až 50 eurové pokuty.
Podchod vyhĺbili popod koľajnice od vlakovej stanice na jednej strane, až k obývanej časti na strane druhej. „Výrazne uľahčí podmienky nielen pre bývanie, ale aj pre podnikateľov, lebo je tam priemyselná zóna,“ myslí si Marek Čižmár, primátor Trebišova.
Miestni obyvatelia sa obávajú, že do podchodu bude zatekať. Aj zástupca firmy, ktorá ho stavala, priznal, že so spodnou vodou sa museli popasovať. „Izolácie sme vylepšili oproti projektom, aby tu bola istota, lebo k tomu sa už nedá vrátiť,“ prezradil Ján Kurta, hlavný stavebný dozor. Vodu z podchodu vyčerpali pred tromi týždňami a zatiaľ nezaznamenali žiadne presakovanie.
Základný kameň výstavby nového terminálu poklepkali pred dvoma rokmi. Firma vtedy tvrdila, že za vysúťažených takmer 10,5 mil. eur ho postaviť nedokáže. Dôvodom bol nárast cien stavebných materiálov. „Nám to vyšlo v globále navýšenie o nejakých 11%, čo ani zďaleka nevystihuje reálny nárast cien,”prezradil Tibor Mačuga, generálny riaditeľ spoločnosti Chemkostav, a. s. Michalovce.
„Podpisujú sa dodatky a v priebehu pár dní, alebo týždňov by mali dostať peniaze na účet. Bola to ťažká stavba, v ťažkých časoch. Mali sme covid, zdražovanie cien materiálov, zemetrasenie. Ale som rád a chcel by som takto verejne poďakovať zhotoviteľovi, že dodal stavbu v termíne, dokonca s malým predstihom,“ uzavrel Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy.
Terminál cestujúcim umožní rýchly, bezpečný a pohodlný prestup medzi osobnou individuálnou a hromadnou dopravou. V časti, kde je autobusová stanica pribudli nové odstavné plochy pre autobusy so zastrešením, informačný systém a kamerový systém. Nová je aj prevádzkovo-technologická budova, určená pre integráciu autobusovej a železničnej prepravy.